Algemene voorwaarden
Klik hier om de algemene voorwaarden te bekijken.
ALGEMENE VOORWAARDEN HOUTEN GEVELBEKLEDING.EU – INTERCLADDING.NL
(versie 2025/03)
1
Deze algemene voorwaarden worden gehanteerd door Houten Gevelbekleding.eu B.V. tevens h.o.d.n. Intercladding.nl., gevestigd te Gemert aan de IJzerzijp 12 (5421 ZE), hierna aangeduid als ‘Ondernemer’, alsmede door haar rechtsopvolgers onder bijzondere en/of algemene titel en door alle met haar of met haar rechtsopvolgers gelieerde vennootschappen en ondernemingen. Houten Gevelbekleding.eu B.V. staat ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 94914842.
Artikel 1. Definities
1.
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
a.
Ondernemer: Houten Gevelbekleding.eu B.V. tevens h.o.d.n. Intercladding.nl, gevestigd te (5421 ZE) Gemert aan de IJzerzijp 12, ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 94914842.
b.
Afnemer: iedere natuurlijke persoon (ook wel ‘Consument’) of rechtspersoon aan wie Ondernemer enige Offerte heeft verstrekt, aanbieding heeft gedaan of met wie Ondernemer een Overeenkomst sluit tot het leveren van Producten en/of diensten.
c.
Levering: de overdracht van het eigendom van de Producten, niet inhoudende de feitelijke aflevering van de Producten op de (uiteindelijke) plaats van bestemming.
d.
Offerte: het door Ondernemer opgestelde document waarin een vrijblijvend aanbod tot het sluiten van een Overeenkomst wordt gedaan en eventueel de uitvoering daarvan wordt gespecificeerd en/of door Ondernemer gedane aanbiedingen.
e.
Order: iedere opdracht van Afnemer aan Ondernemer voor de productie en/of inkoop en eventuele aflevering van één of meerdere Producten.
f.
Overeenkomst: de overeenkomst die tot stand komt tussen Ondernemer en Afnemer, elke wijziging of aanvulling daarop alsmede alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van die overeenkomst, waarbij alle documenten en e-mails bevattende specificaties van Producten en (commerciële) voorwaarden, zoals de loop- en levertijd, prijs en hoeveelheid van de Producten die zijn overeengekomen tussen Ondernemer en Afnemer, tevens onderdeel van de Overeenkomst zijn.
g.
Producten: één (of meerdere) artikel(en) uit het assortiment van Ondernemer dan wel artikel(en) die op verzoek van Afnemer door Ondernemer worden geproduceerd alsmede eventuele diensten, die krachtens Overeenkomst door Ondernemer worden geleverd.
h.
Schriftelijk: per brief, per e-mail, per fax of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand van de techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.
i.
Website: de website van Ondernemer en alle onderliggende pagina’s, met uitdrukkelijke uitzondering van de op de website geplaatste ‘links’ naar andere websites.
Artikel 2. Toepassing en uitleg
2.1
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, Offertes, opdrachten, rechtsbetrekkingen, Orders en Overeenkomsten, hoe ook genaamd, waarbij Ondernemer zich verbindt om Producten te (laten) leveren aan Afnemer c.q. diensten te (laten) verrichten voor Afnemer, alsmede op alle daaruit voor Ondernemer voortvloeiende werkzaamheden, ook in geval voor de uitvoering daarvan derden worden betrokken.
2.2
In het geval deze algemene voorwaarden en de Overeenkomst onderling tegenstrijdige voorwaarden bevatten, gelden de in de Overeenkomst opgenomen voorwaarden voor wat betreft de tegenstrijdigheid.
2.3
De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van Afnemer wordt door Ondernemer uitdrukkelijk van de hand gewezen. Tenzij Ondernemer Schriftelijk en uitdrukkelijk heeft ingestemd met andere voorwaarden, zijn deze algemene voorwaarden exclusief van toepassing op de Overeenkomst.
2.4
De Afnemer met wie eenmaal een Overeenkomst is gesloten onder deze algemene voorwaarden, aanvaardt de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden op alle opvolgende handelingen zoals genoemd in dit artikel 2 lid 1 en Overeenkomsten tussen Ondernemer en Afnemer, zoals deel- of vervolgopdrachten, na- of deelbestellingen, zonder dat daartoe een nadere verklaring van Ondernemer vereist is.
2.5
Ondernemer is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. De wijzigingen worden Afnemer Schriftelijk kenbaar gemaakt door toezending van de (gewijzigde) algemene voorwaarden.
2.6
Indien één of meerdere bepalingen uit deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden of van de Overeenkomst niet rechtsgeldig is, zullen partijen over de inhoud van een nieuwe bepaling onderhandelen, welke bepaling de inhoud van de oorspronkelijke bepaling zo dicht mogelijk benadert.
ALGEMENE VOORWAARDEN HOUTEN GEVELBEKLEDING.EU – INTERCLADDING.NL
(versie 2025/03)
2
2.7
Bij onduidelijkheid over de uitleg of de inhoud van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dienen deze in de geest van deze algemene voorwaarden te worden uitgelegd. Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld in de geest van deze algemene voorwaarden.
2.8
Dwingend (consumenten)recht prevaleert boven enige bepaling uit deze algemene voorwaarden. Strijd met dwingend recht van enige bepaling uit de algemene voorwaarden tast de andere bepalingen uit deze algemene voorwaarden niet aan
2.9
Indien Ondernemer niet steeds strikte naleving van deze algemene voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen van deze algemene voorwaarden niet van toepassing zijn, of dat Ondernemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de strikte naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden te verlangen.
2.10
Bepalingen in de Overeenkomst of deze algemene voorwaarden die naar hun aard ook na afloop of beëindiging van de Overeenkomst van kracht dienen te blijven, hebben postcontractuele werking en blijven na afloop of beëindiging van de Overeenkomst van kracht.
Artikel 3. Totstandkoming van de Overeenkomst, Offertes en Orders
3.1
Ondernemer kan aanvullende voorwaarden verbinden aan de totstandkoming en het voortbestaan van een Overeenkomst en/of Order en/of de verkoop van (bepaalde) Producten, zoals een actuele inschrijving in het klantregister.
3.2
Ondernemer behoudt zich het recht voor om zonder opgave van reden een aanbod c.q. Order van Afnemer te weigeren. Een dergelijke weigering geeft Afnemer nimmer enig recht op schadevergoeding.
3.3
Een door Ondernemer uitgebracht aanbieding c.q. offerte is geheel vrijblijvend en blijft veertien (14) dagen geldig, tenzij uit de aanbieding c.q. de Offerte zelf een andere termijn blijkt. Na het verstrijken van deze periode kunnen door Afnemer geen rechten meer aan de aanbieding c.q. Offerte worden ontleend.
3.4
Een samengestelde aanbieding c.q. Offerte verplicht Ondernemer niet tot het verrichten c.q. leveren van een gedeelte hiervan tegen een overeenkomstig deel van de aangeboden c.q. geoffreerde prijs.
3.5
Ondernemer kan niet aan haar aanbieding c.q. Offerte worden gehouden indien Afnemer naar termen van redelijkheid en billijkheid en de in het maatschappelijk verkeer gangbare opvattingen had behoren te begrijpen dat de aanbieding c.q. Offerte, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
3.6
Aanbiedingen c. offertes gelden niet automatisch voor toekomstige Orders.
3.7
Alle afbeeldingen, specificaties, gegevens in de Offerte zijn een indicatie en binden Ondernemer niet. Afbeeldingen bij Producten zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden Producten maar Ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren, patronen, nerfstructuur of andere visuele eigenschappen exact overeenkomen met de echte eigenschappen van de geleverde Producten. Afwijkingen kunnen geen aanleiding tot reclameren zijn.
3.8
Afnemer is verantwoordelijk voor de juistheid van de door hem opgegeven maten en hoeveelheden. Indien de Offerte of aanbieding gebaseerd is op door de Afnemer verstrekte informatie en deze informatie blijkt onjuist, onvolledig of achteraf gewijzigd, heeft Ondernemer het recht de prijzen, tarieven en/of (op)levertermijnen dienovereenkomstig aan te passen.
Artikel 4. Prijzen
4.1
De door Ondernemer aan Afnemer afgegeven prijzen zijn steeds op basis van de door Ondernemer gehanteerde handelseenheid in euro’s en exclusief btw. Transportkosten, kosten van Emballage en/of overige verpakkingen, in- en uitvoerrechten, accijnzen en andere opslagen, belastingen en heffingen opgelegd of geheven met betrekking tot de Producten zijn niet in de opgegeven prijs begrepen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Voornoemde posten komen wel voor rekening van Afnemer en worden bij Afnemer in rekening gebracht tegen de ten tijde van aflevering van de Producten geldende tarieven.
4.2
Indien Ondernemer en Afnemer zijn overeengekomen dat de prijzen zijn gebaseerd op de prijslijsten van Ondernemer, geldt de op het moment van Levering van de Producten geldende prijslijst.
4.3
Ondernemer heeft het recht om de prijzen aan te passen en de gehanteerde prijslijst te wijzigen. In geval van een dergelijke wijziging zal Ondernemer de afnemer hiervan zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk vóór de ingangsdatum van de wijziging, schriftelijk op de hoogte stellen. Reeds geplaatste orders worden afgewikkeld conform de gemaakte prijsafspraken, waarbij stijgingen van prijsbepalende factoren aan de afnemer kunnen worden doorbelast, ook in het geval deze stijgingen voorzienbaar waren bij het maken van de prijsafspraken (bijvoorbeeld op basis van reeds waargenomen prijsontwikkelingen of marktomstandigheden).
ALGEMENE VOORWAARDEN HOUTEN GEVELBEKLEDING.EU – INTERCLADDING.NL
(versie 2025/03)
3
Een prijs- of tariefverhoging geeft de afnemer niet het recht de overeenkomst te ontbinden. Als de prijsverhoging meer dan 10% bedraagt, zullen Ondernemer en de Afnemer binnen 10 werkdagen in overleg treden over de doorbelasting van deze verhoging aan de Afnemer.
4.4
Bij prijs- of tariefverhogingen binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst heeft de consument het recht om de Overeenkomst schriftelijk te ontbinden. Indien de consument niet binnen 14 dagen na ontvangst van de kennisgeving van de prijs- of tariefwijziging aan Ondernemer heeft laten weten van dit recht gebruik te willen maken, wordt de prijs- of tariefwijziging geacht te zijn aanvaard door de consument.
4.5
Aanbiedingen, aanprijzingen etc. op de Website van Ondernemer zijn geheel vrijblijvend en kunnen slechts worden gezien als een aanbod tot onderhandeling, zij binden Ondernemer niet. Afnemer kan nimmer rechten ontlenen aan dergelijke aanbiedingen, aanprijzingen etc.
Artikel 5. Facturatie en betaling
5.1.
Betaling dient zonder opschorting of verrekening te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum op de door Ondernemer voorgeschreven wijze, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen of de factuur anders vermeldt. Orders geplaatst via de webshop van Ondernemer kunnen worden betaald met gebruik van de in de webshop vermelde betaalmethoden. Ondernemer kan volledige vooruitbetaling vereisen als voorwaarde voor het plaatsen van een Order. De geldende termijnen betreffen te allen tijde fatale termijnen, zodat de Afnemer wegens niet tijdige betaling in gebreke geraakt zonder dat hiertoe een schriftelijke aanmaning of ingebrekestelling is vereist.
5.2.
Reclamaties over facturen dient Afnemer schriftelijk binnen een termijn van 8 (acht) werkdagen na factuurdatum bij Ondernemer in te dienen. Na verstrijken van deze termijn wordt Afnemer geacht de factuur/facturen van Ondernemer te hebben geaccepteerd.
5.3.
Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van Afnemer naar het oordeel van Ondernemer daartoe aanleiding geeft, is Ondernemer gerechtigd van Afnemer te verlangen dat deze het (in de toekomst) verschuldigde bij gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling voldoet en/of Afnemer anderszins (aanvullende) zekerheid stelt in een door Ondernemer te bepalen vorm. De Consument kan niet worden verplicht tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Over vooruitbetalingen wordt geen rente gerekend. Indien Afnemer nalaat de verlangde zekerheid te stellen, is Ondernemer gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de verdere uitvoering van de Overeenkomst onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen Afnemer aan Ondernemer uit welken hoofde ook verschuldigd is, direct opeisbaar.
5.4.
In geval van (een besluit tot) liquidatie, (een aanvraag tot) faillissement of surseance van betaling, of enig andere insolventieprocedure waaronder toepassing van de WHOA of de aanbieding van een onderhands crediteurenakkoord anderszins, (ten aanzien) van Afnemer, zijn de vorderingen van Ondernemer op Afnemer onmiddellijk opeisbaar.
5.5.
Indien de van toepassing zijnde betalingstermijn wordt overschreden, is Afnemer van rechtswege in verzuim en is Ondernemer gerechtigd vanaf de vervaldag – zonder nadere sommatie of ingebrekestelling – een vertragingsrente in rekening te brengen. Ten aanzien van de Afnemer die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, bedraagt de vertragingsrente 1,5% per maand, dan wel de wettelijke handelsrente voor zover dit percentage hoger is dan de hiervoor bedongen rente. Ten aanzien van de Afnemer die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf (de consument) is de vertragingsrente gelijk aan de wettelijke (consumenten) rente.
5.6.
Indien Ondernemer buitengerechtelijke invorderingsmaatregelen treft tegen de Afnemer die in verzuim is, komen de kosten van deze maatregelen, met een minimum van 15% van het openstaande saldo doch tenminste € 300-, voor rekening van de Afnemer. Voor zover de Afnemer niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (de consument), maakt Ondernemer aanspraak op een bedrag gelijk aan de wettelijk maximaal toegestane vergoeding ter zake van de buitengerechtelijke incassokosten, zoals is bepaald in en wordt berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
5.7.
Ondernemer heeft het recht de door Afnemer gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en ten slotte in mindering van de opeisbare hoofdsommen die het langst openstaan en de lopende rente.
ALGEMENE VOORWAARDEN HOUTEN GEVELBEKLEDING.EU – INTERCLADDING.NL
(versie 2025/03)
4
Artikel 6. Levering, vervoer en termijnen
6.1.
Ondernemer verkoopt en Levert haar Producten in beginsel Ex-Works Gemert. Het risico van de Producten gaat te allen tijde over op Afnemer op het moment waarop Ondernemer de Producten Levert (aanbiedt te Gemert).
6.2.
Ondernemer kan op verzoek van Afnemer zorgdragen voor het inladen en (laten) vervoeren van de Producten. De kosten die daarmee gepaard gaan komen voor rekening van Afnemer. Ondernemer heeft te allen tijde het recht in delen af te (laten) leveren. Verzending of transport van de Producten vindt (tenzij anders afgesproken) plaats voor rekening en risico van Afnemer en op een door Ondernemer te bepalen wijze. Ondernemer is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook – al dan niet aan de Producten zelf – die verband houdt met de verzending of het transport.
6.3.
In het geval van schade als gevolg van het vervoer van de Producten (of werkzaamheden die daarmee gepaard gaan) is artikel 10 (Reclameren en verval van recht) van overeenkomstige toepassing
6.4.
Aflevering door of namens Ondernemer dient mogelijk te zijn op werkdagen (van maandag tot vrijdag) tussen 08.00 uur en 18.00 uur. Indien aflevering op een werkdag niet mogelijk is, dient Afnemer dit direct bij het aangaan van de Overeenkomst Schriftelijk aan Ondernemer te melden.
6.5.
In geval Afnemer Ondernemer verzoekt zorg te dragen voor vervoer, draagt Afnemer zorg voor voldoende laad- en losmogelijkheden alsmede voor overige benodigdheden voor een snelle lossing. Indien aflevering om wat voor reden dan ook niet mogelijk is en hier zijn extra kosten aan verbonden, zullen deze te allen tijde doorbelast worden aan Afnemer.
6.6.
Overeengekomen of afgegeven ((af)(leverings)termijnen waarbinnen Ondernemer aan haar verplichtingen uit de Overeenkomst dient te voldoen, gelden bij benadering en zijn nimmer te beschouwen als fatale termijn. Overschrijding van de betreffende termijnen door Ondernemer levert dan ook geen tekortkoming van Ondernemer en mitsdien geen grond voor ontbinding van de Overeenkomst, vordering van schadevergoeding of opschorting van enige uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichting.
6.7.
Indien het, wegens een oorzaak gelegen in de risicosfeer van Afnemer, niet mogelijk blijkt de Producten (op de overeengekomen wijze) aan Afnemer te leveren of indien Afnemer tekort schiet in de afname van de Producten, heeft Ondernemer het recht de Producten voor rekening en risico van Afnemer op te slaan. Afnemer moet Ondernemer binnen een door Ondernemer te stellen termijn na kennisgeving van de opslag in staat stellen de Producten alsnog te leveren dan wel de Producten binnen deze termijn alsnog afhalen.
6.8.
Indien de Wederpartij na de in het vorige lid bedoelde termijn in gebreke blijft aan zijn afnameverplichting te voldoen, is hij per direct in verzuim. Ondernemer heeft dan naar haar keuze het recht de Overeenkomst met onmiddellijke ingang door een schriftelijke mededeling geheel of gedeeltelijk te ontbinden en de Producten aan derden te verkopen zonder dat hieruit voor Ondernemer een verplichting tot vergoeding van schade, kosten en rente voortvloeit. Het voorafgaande laat onverlet de verplichting van de Wederpartij tot vergoeding van eventuele (opslag-)kosten, vertragingsschade, winstderving of andere schade of het recht van Ondernemer alsnog nakoming te vorderen.
Artikel 7. Eigendomsvoorbehoud
7.1
Alle door Ondernemer geleverde zaken blijven eigendom van Ondernemer totdat Afnemer aan al zijn (betalings)verplichtingen, uit welke hoofde dan ook doch kwalificerende als een vordering ex artikel 3:92 lid 2 Burgerlijk Wetboek, jegens Ondernemer heeft voldaan. Gedurende de periode dat de Producten tot het eigendom van Ondernemer behoren, dient Afnemer steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van Ondernemer veilig te stellen (waaronder in ieder geval begrepen het duidelijk identificeerbaar bewaren en gescheiden opslaan van Producten met overige zich op die locatie bevindende zaken). Het is Afnemer wel toegestaan de Producten in het kader van de normale bedrijfsuitoefening van Afnemer door te leveren.
7.2
Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is Afnemer verplicht om Ondernemer daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.
7.3
Indien Afnemer in de nakoming van haar (betalings)verplichtingen jegens Ondernemer tekortschiet, of Ondernemer goede grond heeft te vrezen dat zij in die verplichting(en) tekort zal schieten, is Ondernemer gerechtigd de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten terug te nemen, ongeacht de locatie waar de Producten zich bevinden. Afnemer geeft Ondernemer hierbij bij voorbaat onvoorwaardelijke en onherroepelijke toestemming om de plaatsen te betreden waar de eigendommen van Ondernemer zich bevinden en die Producten terug te nemen, welke plaatsen Afnemer op eerste verzoek zal aanwijzen aan Ondernemer. Bevinden de Producten zich bij derden, dan verplicht Afnemer de betreffende derden Ondernemer (op voorhand) toegang te verlenen tot
ALGEMENE VOORWAARDEN HOUTEN GEVELBEKLEDING.EU – INTERCLADDING.NL
(versie 2025/03)
5
de plaatsen waar de Producten zich bevinden teneinde Ondernemer in staat te stellen haar eigendomsvoorbehoud te gelde te maken.
Artikel 8. Overmacht
8.1
Indien een partij (Ondernemer of Afnemer) geconfronteerd wordt met een overmachtsituatie, dan is die partij verplicht de andere partij (Afnemer of Ondernemer) zo spoedig als mogelijk Schriftelijk op de hoogte stellen van de overmachtsituatie waarna de verplichtingen van die partij, voor zover deugdelijke nakoming door de overmachtsituatie wordt verhinderd, worden opgeschort, zonder dat die partij aansprakelijk is voor de dientengevolge door de andere partij geleden schade. Ook de wederzijdse verplichtingen van de andere partij worden opgeschort zonder aansprakelijkheid voor dientengevolge geleden schade.
8.2
Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de overmachtsituatie gedurende meer dan twee maanden zal voortduren of al twee maanden voortduurt, kan de andere partij de Overeenkomst Schriftelijk en met onmiddellijke ingang beëindigen, zonder dat daardoor enig recht op schadevergoeding ontstaat.
8.3
Onder overmacht zijdens Ondernemer wordt in ieder geval (maar niet uitsluitend) verstaan: brand, gebrek aan personeel, stakingen, wanprestatie of vertraagde leveringen (van) door Ondernemer ingeschakelde derden, (gevolgen van) een epidemie, uitval van hulpmaterialen, overheidsmaatregelen, burgerlijke onrust, handelsembargo’s, stakingen, terrorisme, natuurrampen (zoals blikseminslag), stiptheidsacties, gebrek aan grondstoffen, ongelukken, storingen, dierziekten, onvoorzienbare productie- of transportproblemen, devaluatie, verhoging van heffingen of belastingen van welke aard dan ook, materiële prijsverhogingen van grondstoffen of energie, het verlopen, intrekken of niet verlengen van benodigde vergunningen, certificaten, licenties en dergelijke.
Artikel 9. Reclameren en verval van recht
9.1
Afnemer is verplicht de Producten onmiddellijk na Levering c.q. aflevering (in geval Ondernemer zorgdraagt voor vervoer) te inspecteren. Gebreken moeten door Afnemer zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 14 dagen na Levering van de Producten Schriftelijk en gemotiveerd aan Ondernemer worden gemeld, in ieder geval inhoudende dat een nauwkeurige beschrijving van het (beweerde) gebrek wordt gegeven voorzien van fotomateriaal waarop het (beweerde) gebrek duidelijk en onbetwist zichtbaar is, gepaard gaande met het bestelnummer van het betreffende Product. Na het verstrijken van voormelde termijn, vervalt ieder recht van Afnemer om zich op een tekortkoming dan wel onrechtmatige gedraging zijdens Ondernemer te beroepen.
9.2
Bij de levering van houtproducten, die natuurlijke materialen zijn, kan er sprake zijn van variaties in kleur, nerfstructuur, knoesten en andere visuele kenmerken. Deze variaties vallen binnen de redelijke tolerantie voor natuurproducten en kunnen niet als gebreken of onvolkomenheden worden aangemerkt. Rekening houdend met de aard van hout, worden dergelijke variaties als normaal beschouwd. Reclame op basis van dergelijke natuurlijke afwijkingen is dan ook niet mogelijk, tenzij deze buiten de redelijke tolerantie vallen en daadwerkelijk de functionaliteit of kwaliteit van het product in gevaar brengen.
9.3
Ingeval van (vermoedelijke) transportschade bij aflevering van de Producten, dient de Afnemer ten alle tijden melding van de schade te maken en tevens Schriftelijk melding te maken aan Ondernemer. Deze melding moet gepaard gaan met fotomateriaal waarop de schade (vermoedelijk) ontstaan tijdens het transport duidelijk en onbetwist zichtbaar is. Wanneer, in geval van transportschade, de transporteur oordeelt de transportschade slechts deels voor vergoeding in aanmerking komt, is Ondernemer in geen geval aansprakelijk voor het resterende deel.
9.4
Iedere andere klacht en/of enige andere tekortkoming in de nakoming zijdens Ondernemer dient binnen 14 dagen nadat Afnemer daarmee bekend had kunnen worden Schriftelijk en gemotiveerd te worden gemeld bij Ondernemer. Na het verstrijken van voornoemde termijn vervalt ieder recht van Afnemer om zich op een tekortkoming dan wel onrechtmatige gedraging zijdens Ondernemer te beroepen.
9.5
Een klacht c.q. reclamatie als in dit artikel bedoeld, daaronder mede begrepen ieder andere vermeende tekortkoming c.q. vorderingsrecht, schort de betalingsverplichting zijdens Afnemer niet op, behoudens voor zover Ondernemer Schriftelijk te kennen heeft gegeven de klacht, reclame of vordering gegrond te achten waarna Afnemer de betalingsverplichting kan opschorten voor zover de opschorting in redelijke verhouding tot het betreffende gebrek staat.
9.6
Klachten en reclamaties van Afnemer worden beoordeeld in het kader van de aansprakelijkheid van Ondernemer (waaronder artikel 11 van deze algemene voorwaarden; ‘aansprakelijkheid’).
9.7
In ieder geval vervallen alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de Afnemer uit welken hoofde dan ook jegens Ondernemer – onverminderd het bepaalde in artikel 6:89 BW – in ieder geval één jaar na het moment waarop de Afnemer bekend is geworden of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn met het bestaan van deze rechten en/of bevoegdheden.
ALGEMENE VOORWAARDEN HOUTEN GEVELBEKLEDING.EU – INTERCLADDING.NL
(versie 2025/03)
6
Artikel 10. Retouren en product recall
10.1
Een verzoek tot retourneren dient altijd vooraf per e-mail ingediend te worden aan Ondernemer. Na akkoord voor de retournering door Ondernemer, ontvangt de Afnemer retourinstructies van Ondernemer die strikt opgevolgd dienen te worden. De retourinstructies kwalificeren als voorwaard(en) voor de toestemming tot retournering.
10.2
Producten dienen ten alle tijden in een ongeopende en onbeschadigde verpakking geretourneerd te worden.
10.3
Verzendkosten voor het retourneren van de Producten aan Ondernemer zijn altijd voor rekening van Afnemer.
10.4
Enkel wanneer een retour vooraf is verzocht door Afnemer, Ondernemer de retour heeft geaccordeerd, het Product is ontvangen door Ondernemer en na ontvangst door Ondernemer is beoordeeld als nieuw verkoopbaar, zal Afnemer het betaalde bedrag voor het geretourneerde Product gecrediteerd krijgen middels een creditfactuur. Een creditfactuur wordt standaard verrekend met de eerstvolgende Order van Afnemer en zal enkel op verzoek van Afnemer direct teruggestort worden op de bankrekening waarmee de Order waar de retour gezonden Producten deel van uitmaken, is voldaan.
10.5
Indien de geretourneerde Producten door Ondernemer worden beoordeeld als niet als nieuw verkoopbaar, zal de waardevermindering van de Producten in mindering worden gebracht op het te crediteren bedrag aan Afnemer. Ondernemer zal Afnemer hiervan Schriftelijk op de hoogte stellen.
10.6
Ondernemer heeft te allen tijde het recht om Afnemer te instrueren om een Product, of een product waarin een Product is verwerkt, dat niet voldoet aan de eisen die Ondernemer daar aan stelt, onmiddellijk van de markt of uit enige opslagplaats te verwijderen en aan Ondernemer retour te zenden. Afnemer zal onmiddellijk aan de in dat kader door Ondernemer verstrekte instructies voldoen. Afnemer is verplicht haar medewerking te verlenen aan alle maatregelen die Ondernemer in het kader van een recall neemt. In het geval van een recall zal Ondernemer alle Producten die door Afnemer aan Ondernemer geretourneerd zijn crediteren.
Artikel 11. Aansprakelijkheid
11.1 De in dit artikel uiteengezette aansprakelijkheidsbeperkingen van Ondernemer zijn niet van toepassing voor zover dit in strijd is met toepasselijk dwingend recht of voor zover de schadeveroorzakende gebeurtenis is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van Ondernemer.
11.2
Indien Ondernemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is bepaald.
11.3
Indien en voor zover Ondernemer jegens Afnemer aansprakelijk zou zijn, dan is Ondernemer alleen aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze algemene voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Ondernemer aan de Overeenkomst te laten beantwoorden, voor zover deze aan Ondernemer toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Afnemer aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden. Ondernemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder in ieder geval doch niet uitsluitend begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
11.4
De aansprakelijkheid van Ondernemer is voorts beperkt tot het bedrag dat volgens de aansprakelijkheidsverzekeraar van Ondernemer voor het betreffende geval wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eventueel door Ondernemer uit hoofde van de verzekering te dragen eigen risico. Desgevraagd worden over de door Ondernemer gesloten aansprakelijkheidsverzekering inlichtingen verschaft aan Afnemer.
11.5
Indien, om welke reden dan ook, de aansprakelijkheidsverzekeraar van Ondernemer niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid van Ondernemer beperkt tot de waarde van de Order waarop de schadeveroorzakende gebeurtenis betrekking heeft. In geen geval zal de totale vergoeding van de schade op grond van dit artikel meer bedragen dan € 10.000,00 per gebeurtenis, waarbij een reeks samenhangende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis, tenzij partijen – gezien de omvang van de Order(s) of de risico’s die met de Order(s) gepaard gaan – reden zien om bij het aangaan van de Overeenkomst af te wijken van dit maximum.
11.6
Ondernemer is in ieder geval niet aansprakelijk voor bij Afnemer of derden ontstane schade:
a.
die het gevolg is van de verstrekking van onjuiste, onvolledige, of niet-tijdig aangeleverde gegevens of informatie door of namens Afnemer, of anderszins het gevolg is van een handelen of nalaten van Afnemer (waaronder mede begrepen de nakoming van de verplichtingen zijdens Afnemer als verankerd in dit artikel);
b.
als gevolg van stagnatie in de geregelde gang van zaken in de onderneming van Afnemer, enig verlies van inkomsten of winst, verlies van zaken of klanten, verlies van goodwill, gebruiksderving, toegenomen kosten van de werkzaamheden, opgelegde boetes of punitieve schadevergoedingsverplichtingen, schade als gevolg van niet-tijdige Levering c.q. aflevering, reputatieschade, of enige andere indirecte of gevolgschade of verliezen die voortvloeien of verband houden met de Overeenkomst;
ALGEMENE VOORWAARDEN HOUTEN GEVELBEKLEDING.EU – INTERCLADDING.NL
(versie 2025/03)
7
c.
die het gevolg is van een handelen of nalaten van door Ondernemer ingeschakelde hulppersonen (werknemers van Ondernemer daaronder niet begrepen), ook indien deze werkzaam zijn verricht door een met Ondernemer verbonden organisatie.
11.7
Als Afnemer etiketten, ontwerpen, teksten, vertalingen of vergelijkbare materialen of inhoud aan Ondernemer verstrekt, is uitsluitend Afnemer volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor dergelijke zaken en vermeldingen, daaronder begrepen voor de kwaliteit, juistheid en de naleving van alle toepasselijke wet- en regelgeving door Ondernemer bij gebruik van de zaken en vermeldingen. Afnemer vrijwaart Ondernemer voor iedere aanspraak in verband met voornoemde zaken en vermeldingen, daaronder begrepen aanspraken gebaseerd op (a) fouten of omissies in zaken en/of vermeldingen, (b) een inbreuk op intellectuele eigendomsrechten van derden door een zaak of vermelding, en (c) misleidende of door wet- of regelgeving niet toegestane reclame.
11.8
Iedere (persoonlijke) aansprakelijkheid op grond van artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek van de bestuurder(s) en al degene(n) die voor Ondernemer werkzaam zijn of waren, voor schade veroorzaakt bij of door de uitvoering van de Overeenkomst is geheel uitgesloten. Voor zover de beperking van aansprakelijkheid als verankerd in dit artikellid om wat voor reden dan ook geen werking zou hebben, kunnen de in de vorige volzin bedoelde personen zich jegens Afnemer in ieder geval beroepen op alle uitsluitingen en/of beperkingen van aansprakelijkheid waarop Ondernemer zich jegens Afnemer kan beroepen op grond van de Overeenkomst en deze algemene voorwaarden.
11.9
Afnemer moet alle maatregelen nemen ter voorkoming of beperking van de schade.
11.10
Voorwaarde voor aansprakelijkheid van Ondernemer is voorts dat Afnemer Ondernemer conform het bepaalde in artikel 10 (reclameren en verval van recht) tijdig en correct in kennis stelt van enige tekortkoming.
11.11
Iedere aanspraak van Afnemer jegens Ondernemer vervalt indien de desbetreffende Producten ondeugdelijk of in strijd met de door of namens Ondernemer gegeven instructies zijn vervoerd, behandeld, gebruikt, bewerkt of opgeslagen.
11.12
Ondernemer heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, de schade van Afnemer ongedaan te maken of te beperken door herstel van de tekortkoming al dan niet in de vorm van kosteloze vervanging van of verbetering van het gebrekkige Product ofwel creditering van de aanschafwaarde van de gebrekkige Producten.
11.13
De exoneraties als opgenomen in dit artikel zijn niet van toepassing indien de schade te wijten is aan opzet of bewuste roekeloosheid van Ondernemer.
Artikel 12. Einde Overeenkomst
12.1 Ondernemer heeft het recht de Overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk op te zeggen door middel van een Schriftelijke verklaring gericht aan Afnemer, steeds met behoud van alle haar toekomende rechten zoals ontbinding van de Overeenkomst en vergoeding van kosten en schade, indien:
a.
Afnemer niet (meer) voldoet aan de voorwaarden die door Ondernemer aan de totstandkoming en/of de instandhouding van de Overeenkomst zijn gesteld;
b.
Afnemer in strijd handelt met enige bepaling van de Overeenkomst of deze algemene voorwaarden;
c.
Afnemer aan een werknemer van Ondernemer enig voordeel aanbiedt of verstrekt in verband met de totstandkoming of uitvoering van een Overeenkomst;
d.
Afnemer failliet wordt verklaard of diens faillissement is aangevraagd, (voorlopige) surséance van betaling wordt aangevraagd voor Afnemer, Afnemer haar crediteuren een (al dan niet onderhands) crediteurenakkoord aanbiedt, de onderneming van Afnemer of haar activiteiten worden opgeheven of beëindigd; en,
e.
beslag is gelegd op een aanzienlijk deel van de bedrijfsmiddelen van Afnemer;
12.2
Indien beëindiging conform het voorgaande heeft plaatsgevonden, heeft Afnemer jegens Ondernemer nimmer recht op enige vergoeding van schade ten gevolge van de beëindiging van de Overeenkomst en komen reeds geplaatste Orders te vervallen en rusten op Ondernemer geheel geen verplichtingen in het kader van die Orders.
12.3
De aankoop van Producten kan door Afnemer niet worden geannuleerd.
Artikel 13. Privacy
13.1
Ondernemer verwerkt in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst persoonsgegevens van (bij de organisatie van Afnemer) betrokkenen. Ondernemer hecht grote waarde aan de bescherming van persoonsgegevens en respecteert de privacy van betrokkenen. Ondernemer draagt derhalve zorg voor een rechtmatige verwerking van persoonsgegevens conform de toepasselijke wet- en regelgeving (waaronder in ieder geval begrepen de Algemene Verordening Gegevensbescherming) en informeert betrokkenen duidelijk en transparant daaromtrent.
ALGEMENE VOORWAARDEN HOUTEN GEVELBEKLEDING.EU – INTERCLADDING.NL
(versie 2025/03)
8
13.2
Ondernemer treft meer in het bijzonder passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van persoonsgegevens en draagt zorg voor een veilige web omgeving.
13.3
Afnemer verklaart er van op de hoogte te zijn dat Ondernemer beeldmateriaal, zoals foto’s, van het Product kan maken en verleent onvoorwaardelijke en onbeperkte toestemming voor het gebruik van dit beeldmateriaal door Ondernemer op haar website en/of social media (voor onder meer reclamedoeleinden).
Artikel 14. Overige bepalingen
14.1
Ondernemer heeft het recht om voor de uitvoering van enige Overeenkomst hulppersonen in te schakelen en om rechten en verplichtingen die zij jegens Afnemer heeft over te dragen aan een door haar aan te wijzen derde, of de uitvoering van enige Overeenkomst te delegeren aan een aan haar gelieerde onderneming.
Artikel 15. Toepasselijk recht en forumkeuze
15.1
In het geval van strijd tussen deze algemene voorwaarden en dwingend wettelijke bepalingen die van toepassing zijn op de Consument, prevaleren de dwingend wettelijke bepalingen.
15.2
Deze algemene voorwaarden zijn niet van toepassing op situaties waarin een Consument via de webshop van Ondernemer, of een aan haar gelieerde onderneming, een bestelling plaatst. In dat geval zijn de hierna volgende ‘Algemene Voorwaarden Webshop Consumenten’ van toepassing, welke voorwaarden gelden voor alle overeenkomsten en bestellingen die op afstand tussen de Consument en Ondernemer en/of met deze gelieerde ondernemingen tot stand komen.
15.3
Op alle Overeenkomsten en de rechtsverhouding tussen Ondernemer en Afnemer is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een Overeenkomst geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats c.q. vestigingsplaats heeft, tenzij dwingende wettelijke regels dit verhinderen
15.4
De toepasselijkheid van het Verdrag van de Verenigde Naties 1980 inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken (Weens Koopverdrag) is uitdrukkelijk uitgesloten.
15.5
Alle geschillen die verband houden met Overeenkomst(en) tussen Ondernemer en Afnemer, waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn en die niet in onderling overleg kunnen worden opgelost, worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Ondernemer haar woonplaats heeft, tenzij dwingende wettelijke competentieregels dit verhinderen.
ALGEMENE VOORWAARDEN HOUTEN GEVELBEKLEDING.EU – INTERCLADDING.NL
(versie 2025/03)
9
ALGEMENE VOORWAARDEN WEBSHOP CONSUMENTEN
Deze algemene voorwaarden worden gehanteerd door Houten Gevelbekleding.eu B.V. tevens h.o.d.n. Intercladding.nl., gevestigd te Gemert aan de IJzerzijp 12 (5421 ZE), hierna aangeduid als ‘Ondernemer’, alsmede door haar rechtsopvolgers onder bijzondere en/of algemene titel en door alle met haar of met haar rechtsopvolgers gelieerde vennootschappen en ondernemingen. Houten Gevelbekleding.eu B.V. staat ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 94914842.
Artikel 1. Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1.
Ondernemer: Houten Gevelbekleding.eu B.V. tevens h.o.d.n. Intercladding.nl, gevestigd te (5421 ZE) Gemert aan de IJzerzijp 12, ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 94914842.
2.
Bedenktermijn: de termijn waarbinnen de Consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
3.
Consument: de natuurlijke persoon die niet (mede) handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en die een Overeenkomst op afstand aangaat met de Ondernemer;
4.
Dag: kalenderdag;
5.
Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van Producten, zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
6.
Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of Ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem/haar persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
7.
Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de Consument om binnen de Bedenktermijn af te zien van de Overeenkomst op afstand;
8.
Modelformulier: het modelformulier voor herroeping dat Ondernemer ter beschikking stelt en door de Consument ingevuld wordt wanneer hij gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht;
9.
Overeenkomst (op afstand): een overeenkomst die tussen Ondernemer en de Consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van Producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer communicatietechnieken op afstand, zoals doch niet beperkt tot telefoon, e-mail of online platforms.
10.
Producten: één (of meerdere) artikel(en) uit het assortiment van Ondernemer dan wel artikel(en) die op verzoek van Afnemer door Ondernemer worden geproduceerd alsmede eventuele diensten, die krachtens Overeenkomst door Ondernemer worden geleverd.
11.
Schriftelijk: per brief, per e-mail, per fax of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand van de techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.
12.
Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat Consument en Ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen;
13.
Algemene voorwaarden: de onderhavige Algemene voorwaarden van Ondernemer.
Artikel 2. Toepassing en uitleg
1.
Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke tot stand gekomen Overeenkomst op afstand en bestellingen tussen Ondernemer en Consument.
2.
Deze Algemene voorwaarden zijn niet van toepassing op een klant, niet zijnde een Consument.
3.
Voordat de Overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze Algemene voorwaarden aan de Consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de Overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de Algemene voorwaarden bij Ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de Consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
4.
Indien de Overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan, in afwijking van het voorgaande lid, de tekst van deze Algemene voorwaarden vóór het sluiten van de Overeenkomst op afstand elektronisch aan de Consument worden aangeboden, op een wijze die het de Consument mogelijk maakt de voorwaarden eenvoudig op een Duurzame gegevensdrager op te slaan. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal vóór het sluiten van de Overeenkomst op afstand worden aangegeven waar de Algemene voorwaarden elektronisch kunnen worden geraadpleegd, en dat de Consument deze op verzoek kosteloos elektronisch of op een andere manier kan ontvangen.
5.
Voor het geval dat naast deze Algemene voorwaarden tevens specifieke Product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het derde en vierde lid van overeenkomstige toepassing en kan de Consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
ALGEMENE VOORWAARDEN HOUTEN GEVELBEKLEDING.EU – INTERCLADDING.NL
(versie 2025/03)
10
6.
Indien één of meerdere bepalingen uit deze Algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen van deze Algemene voorwaarden volledig van toepassing. Indien enige bepaling van deze Algemene voorwaarden of van de Overeenkomst op afstand niet rechtsgeldig is, zullen partijen over de inhoud van een nieuwe bepaling onderhandelen, welke bepaling de inhoud van de oorspronkelijke bepaling zo dicht mogelijk benadert.
7.
Bij onduidelijkheid over de uitleg of de inhoud van één of meerdere bepalingen van deze Algemene voorwaarden, dienen deze in de geest van deze Algemene voorwaarden te worden uitgelegd. Situaties die niet in deze Algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld in de geest van deze Algemene voorwaarden.
Artikel 3. Het aanbod
1.
Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2.
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden Producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de Consument mogelijk te maken. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden Ondernemer niet.
3.
Als Ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden Producten en/of diensten maar Ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren, patronen, nerfstructuur of andere visuele eigenschappen exact overeenkomen met de echte eigenschappen van de geleverde Producten. Bij de levering van houtproducten, die natuurlijke materialen zijn, kan sprake zijn van variaties in kleur, nerfstructuur, knoesten en andere visuele kenmerken. Deze variaties vallen binnen de redelijke tolerantie voor natuurproducten en kunnen niet als gebreken of onvolkomenheden worden aangemerkt noch maken deze het Product non conform. Rekening houdend met de aard van hout, worden dergelijke variaties als normaal beschouwd. Reclame op basis van dergelijke natuurlijke afwijkingen is dan ook niet mogelijk en kunnen ook geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de Overeenkomst op afstand.
4.
Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de Consument duidelijk is wat zijn rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
o
de prijs inclusief belastingen;
o
de eventuele kosten van verzending;
o
de wijze waarop de Overeenkomst op afstand tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
o
het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
o
de wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de Overeenkomst op afstand;
o
de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de Ondernemer de prijs garandeert;
o
de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het reguliere basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel;
o
of de Overeenkomst op afstand na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke deze voor de Consument te raadplegen is;
Artikel 4. De overeenkomst
1.
De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4 van deze bepaling, tot stand op het moment van aanvaarding door de Consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden. Iedere Overeenkomst op afstand wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van de betreffende Producten.
2.
Indien de Consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door Ondernemer is bevestigd, kan de Consument de Overeenkomst op afstand ontbinden.
3.
Indien de Overeenkomst op afstand elektronisch tot stand komt, treft Ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt zij voor een veilige web omgeving. Indien de Consument elektronisch kan betalen, zal Ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
4.
Ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de Consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de Overeenkomst op afstand. Indien Ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de Overeenkomst op afstand niet aan te gaan, is zij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
ALGEMENE VOORWAARDEN HOUTEN GEVELBEKLEDING.EU – INTERCLADDING.NL
(versie 2025/03)
11
5.
Ondernemer zal bij het Product of dienst aan de Consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de Consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een Duurzame gegevensdrager, meesturen:
o
het bezoekadres van de vestiging van Ondernemer waar de Consument met klachten terecht kan;
o
de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de Consument van het Herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het Herroepingsrecht;
o
de informatie over eventuele garanties en bestaande service na aankoop;
o
de prijs met inbegrip van alle belastingen van het Product, dienst of digitale inhoud en – voor zover van toepassing – de kosten van aflevering alsmede de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de Overeenkomst op afstand;
o
indien de Consument een Herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.
Artikel 5. Herroepingsrecht
1.
De Consument heeft de mogelijkheid de Overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het Product door de Consument of een vooraf door de Consument aangewezen en aan de Ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger (niet zijnde de vervoerder). Ondernemer mag de Consument vragen naar de reden van Herroeping, maar kan de Consument niet verplichten om deze reden te verstrekken.
2.
Tijdens de bedenktijd zal de Consument zorgvuldig omgaan met het Product en de verpakking. Hij zal het Product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het Product wenst te behouden. Dit houdt onder meer in dat de Consument het Product alleen mag inspecteren zoals hij dat in een fysieke winkel zou doen. Indien de Consument van zijn Herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het Product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de Ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
3.
Wanneer de Consument gebruik wenst te maken van zijn Herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het Product, kenbaar te maken aan de Ondernemer. Het kenbaar maken dient de Consument te doen middels het modelformulier of door middel van een ander communicatiemiddel zoals per e-mail. Nadat de Consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn Herroepingsrecht dient de Consument / klant het Product binnen 14 dagen retour te sturen. De Consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
4.
Indien de Consument na afloop van de in de leden 1, 2 en 3 van dit artikel genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn Herroepingsrecht resp. het Product niet aan de Ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit.
Artikel 6. Kosten in geval van herroeping
1.
De Consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het Product.
2.
Indien de Consument een bedrag betaald heeft, zal Ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na de herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het Product reeds terug ontvangen is door de Ondernemer of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Terugbetaling zal geschieden via de zelfde betaalmethode die door de Consument is gebruikt tenzij de Consument nadrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode.
3.
Bij beschadiging van het Product door onzorgvuldige omgang door de Consument zelf is de Consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het Product. De Consument dient het Product derhalve met zorg te behandelen en zorgt ervoor dat deze bij een retour goed verpakt is.
4.
De Consument kan niet aansprakelijk worden gesteld voor waardevermindering van het Product wanneer door de Ondernemer niet alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht is verstrekt, dit dient te gebeuren voor het sluiten van de koopovereenkomst.
Artikel 7. Uitsluiting herroepingsrecht
1.
Ondernemer kan het herroepingsrecht van de Consument uitsluiten voor Producten zoals omschreven in lid 2. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien Ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
2.
Uitsluiting van het Herroepingsrecht is mogelijk voor Producten:
o
die door Ondernemer tot stand zijn aangebracht overeenkomstig specificaties van de Consument;
o
die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
o
die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
ALGEMENE VOORWAARDEN HOUTEN GEVELBEKLEDING.EU – INTERCLADDING.NL
(versie 2025/03)
12
o
de Consument de geleverde Producten (zelf) heeft bewerkt of door derden heeft laten bewerken;
o
de geleverde Producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig zijn behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van Ondernemer behandeld zijn;
o
waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop Ondernemer geen invloed heeft.
Artikel 8. De prijs
1.
Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden Producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
2.
In afwijking van het vorige lid kan Ondernemer Producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar Ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
3.
Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de Overeenkomst op afstand zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
4.
Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de Overeenkomst op afstand zijn alleen toegestaan indien Ondernemer dit bedongen heeft en:
o
deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
o
de Consument de bevoegdheid heeft de Overeenkomst op afstand op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5.
De in het aanbod van Producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw, tenzij anders vermeld.
6.
Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk – en zetfouten. Voor de gevolgen van druk – en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk – en zetfouten is Ondernemer niet verplicht het Product volgens de foutieve prijs te leveren.
Artikel 9. Levering en uitvoering
1.
Ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van Producten.
2.
Als plaats van levering geldt het adres dat de Consument aan Ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
3.
Met inachtneming van hetgeen hierover in lid 4 van dit artikel is vermeld, zal Ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de Consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De Consument heeft in dat geval het recht om de Overeenkomst op afstand zonder kosten te ontbinden. De Consument heeft geen recht op een schadevergoeding.
4.
Alle levertermijnen zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kan de Consument geen rechten ontlenen. Overschrijding van een termijn geeft de Consument geen recht op schadevergoeding.
5.
In geval van ontbinding conform het lid 3 van dit artikel zal Ondernemer het bedrag dat de Consument betaald heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding, terugbetalen.
6.
Indien levering van een besteld Product onmogelijk blijkt te zijn, zal Ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het Herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van Ondernemer.
7.
Het risico van beschadiging en/of vermissing van Producten berust bij Ondernemer tot het moment van bezorging aan de Consument of een vooraf aangewezen en aan Ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger (behalve de vervoerder), tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 10. Betaling
1.
Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de Consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 werkdagen na het ingaan van de Bedenktermijn als bedoeld in artikel 5 of bij het ontbreken van een Bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de Overeenkomst op afstand.
2.
De Consument kan niet worden verplicht tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de Consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
3.
Alle door Ondernemer geleverde zaken blijven eigendom van Ondernemer totdat de Consument aan al zijn (betalings)verplichtingen, uit welke hoofde dan ook, jegens Ondernemer heeft voldaan.
ALGEMENE VOORWAARDEN HOUTEN GEVELBEKLEDING.EU – INTERCLADDING.NL
(versie 2025/03)
13
4.
De Consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan Ondernemer te melden.
5.
Indien de van toepassing zijnde betalingstermijn wordt overschreden, is de Consument na ingebrekestelling – in verzuim en is Ondernemer gerechtigd vanaf de datum van verzuim een vertragingsrente gelijk aan de wettelijke (consumenten) rente in rekening te brengen.
6.
Indien Ondernemer buitengerechtelijke invorderingsmaatregelen treft tegen de Consument die in verzuim is, maakt Ondernemer aanspraak op een bedrag gelijk aan de wettelijk maximaal toegestane vergoeding ter zake van de buitengerechtelijke incassokosten, zoals is bepaald in en wordt berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Artikel 11. Klachtenregeling, geschillen en toepasselijk recht
1.
Ondernemer heeft een klachtenprocedure die voldoende bekend is gemaakt, en zal klachten behandelen volgens deze procedure.
2.
Bij klachten dient een Consument zich allereerst te wenden tot de Ondernemer. Indien klachten niet in onderling overleg opgelost kunnen worden dient de Consument zich te wenden tot WebwinkelKeur (www.webwinkelkeur.nl), deze zal gratis bemiddelen. De Consument kan via https://www.webwinkelkeur.nl/leden controleren of de Ondernemer een lopend lidmaatschap heeft. Mocht er dan nog niet tot een oplossing gekomen worden, heeft de Consument de mogelijkheid om zijn klacht te laten behandelen door de door WebwinkelKeur aangestelde onafhankelijke geschillencommissie. De uitspraak hiervan is bindend en zowel Ondernemer als Consument stemmen in met deze bindende uitspraak. Aan het voorleggen van een geschil aan deze Geschillencommissie zijn kosten verbonden die door de Consument betaalt dienen te worden aan de betreffende commissie.
3.
Op alle Overeenkomsten op afstand tussen Ondernemer en de Consument waarop deze Algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Ook indien de Consument woonachtig is buiten Nederland of wanneer aan een Overeenkomst op afstand geheel of gedeeltelijk in het buitenland (buiten Nederland) uitvoering wordt gegeven, tenzij dwingende wettelijke regels dit verhinderen
4.
De toepasselijkheid van het Verdrag van de Verenigde Naties 1980 inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken (Weens Koopverdrag) is uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 12. Aanvullende of afwijkende bepalingen
1.
Aanvullende of afwijkende bepalingen van deze Algemene voorwaarden mogen niet ten nadele van de Consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd of op een andere manier die voor de Consument toegankelijk is, zodat deze op een Duurzame gegevensdrager kunnen worden opgeslagen. In het geval van strijd tussen de Algemene voorwaarden en dwingend wettelijke bepalingen die van toepassing zijn op de Consument, prevaleren de dwingend wettelijke bepalingen.